Wortelkanaalbehandeling

Als een tand of kies ontstoken is, moet de tandarts in sommige gevallen een wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Dit wordt ook wel een edodontologische of zenuwbehandeling genoemd. Deze behandeling wordt uitgevoerd door een endodontoloog.

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?

Een onstoken zenuw, die behandeld moet worden, kan op twee manieren vastgesteld worden.

Als eerste kan het zijn dan een gaatje dieper is dan verwacht en zich tot bijna op de zenuw reikt. Dan wordt er d.m.v. een extra onderlaag een vulling gemaakt in de hoop dat de zenuw niet gaat opspelen. Zodra de zenuw toch gaat opspelen, is het noodzakelijk om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren om de patiënt van de pijn af te helpen.

De tweede manier is wanneer een patiënt bij de tandarts komt en pijn heeft bij warm en koud en dichtbijten op harde dingen. Er wordt dan vaak een röntgenfoto gemaakt om te zien of er eventueel een ontsteking onder de wortelpunt aanwezig is. Mocht dit wel het geval zijn dan moet er ook een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd.

De behandeling

Bij de eerste afspraak wordt de zenuw verwijderd en wordt het kanaal schoongemaakt en gereinigd met een chlooroplossing. Er wordt aan het einde van de behandeling een medicament ingesloten zodat de kies/tand wat tot rust kan komen. Er wordt afgesloten met een noodvulling.

Bij de 2e afspraak wordt de noodvulling verwijderd. Opnieuw wordt het kanaal gereinigd en afgesloten met een natuurlijk soort rubber. Er wordt deze keer afgesloten met een definitieve vulling.

Risico’s

Een wortelkanaalbehandeling is een inspanningsverrichting met de bedoeling de kies te behouden, maar er is geen garantie dat een en ander altijd lukt en dan zal de kies alsnog verwijderd moeten worden. Vaak wordt er voorgesteld een aantal maanden na de wortelkanaalbehandeling een kroon over de kies/tand heen te plaatsen. Dit is belangrijk aangezien een kies/tand iets afzwakt door de wortelkanaalbehandeling. Door de kroon wordt de kies/tand beschermd.

Het kan zijn dat de kies/tand nog een aantal dagen na de behandeling  wat gevoelig is. Vraag na bij uw arts welke pijnstiller u hiervoor mag innemen. Het is helaas ook mogelijk dat geruime tijd na de behandeling er weer een ontsteking ontstaat aan de wortelpunt. Het is dan mogelijk om opnieuw een wortelkanaalbehandeling uit te voeren of de behandeling bestaat uit wortelpuntverwijdering door de kaakchirurg.

Maak een afspraak

Een wortelkanaalbehandeling nodig? Neemt u dan snel contact op om een afspraak te maken. U kunt ons makkelijk bereiken per mail of telefoon bij een van onze 8 praktijken in Noord- en Zuid-Holland.