Parodontologie

Binnen de tandheelkunde richt de parodontologie op de weefsels rondom de tanden en kiezen: het tandvlees en het kaakbot. Als uw lichte tandvleesontsteking, gingivitis, zich verder uitbreidt heeft u last van parodontitis. Deze ernstige ontsteking wordt dan door een parodontoloog behandeld volgens het vast behandelplan: het paro-protocol.

Diagnose van parodontitis

Als het erop lijkt dat u parodontitis heeft, voert een tandarts/parodontoloog een eerste consult uit om een diagnose te stellen. Dit gebeurt op basis van de volgende zaken:

• Medische anamnese (inzicht in uw totale gezondheid)
  • Uw tandheelkundige geschiedenis
  • Klinisch onderzoek
  • Röntgenonderzoek

Hierna kan de diagnose gesteld worden en is het duidelijk hoeveel afspraken er nodig zijn om uw parodontitis te behandelen.

Parodontologie: de behandeling

De behandeling van parodontitis bestaat een uitgebreide behandelingen van de pockets, waarin tandsteen en tandplak worden verwijderd. Bij iedere afspraak wordt er steeds een ander deel van de mond gereinigd. U krijgt tevens uitgebreide instructies over het reinigen van uw mond. Deze behandeling is zeer arbeidsintensief en wordt verspreid over meerdere zittingen. Mocht het nodig zijn, dan volgt doorverwijzing naar de mondhygiënist, ter voortzetting van de behandeling.

Maak snel een afspraak

Als u meerdere van bovenstaande symptomen herkent, is het verstandig om snel een afspraak te maken bij een van de vestigingen van Tandzorg Groep. Onze tandarts kijkt dan of het nodig is om u door te verwijzen naar een tandarts/parodontoloog of mondhygiënist.

Maak hier een afspraak met een tandarts bij een van onze 8 vestigingen in Noord- en Zuid-Holland.